27. tammikuuta 2014

Katsoja on aina oikeassa

Kun teatteriesitystä tutkitaan, puhutaan mielummin katsojista kuin 
yleisöistä. Yleisö on lipunmyynnin käyttämä käsite, valitettavasti 
myös politiikan. Todellisempi asia teatteriesityksen vastaanottamisen 
prosessissa on kuitenkin yksittäinen katsoja. Miksi? Siksi, että 
jokaisen katsojan kokemus on erilainen. Yhden flunssa haittaa 
keskittymistä, toisen harrastus syventää ymmärrystä, kolmannen oma 
muisto aktivoituu tavalla, joka poikkeaa kaikkien muiden tavasta 
katsoa samaa esitystä.

Nahkatakkinen tyttö on jukebox-musikaali ja sen musiikkiin, ohjaukseen 
ja käsikirjoitukseen on jo tarkoituksellisesti kirjottu monenlaisia 
viitteitä toisiin teoksiin, niin korkeakulttuuriin kuin 
populaariinkin. Yleisö tuottaa niitä vielä lisää. Iloinen vastaanotto 
on tuottanut ison määrän yhteydenottoja facebookin, sähköpostin tai 
ihan vaan hihaan tarttumisen kautta ja olemme kuulleet mitä hienompia 
tulkintoja siitä, mitä syvyyksiä kohtauksista on löytynyt. Ovatko ne 
aivan kaikki olleet suunniteltuja? Ainakin ne saa sieltä oikeutetusti 
olemassaoleviksi lukea. Ei teatteriesityksen merkityksellistymistä 
pidättele mikään.

Yli 5000 ihmistä on nyt nähnyt musikaalin ja säilyttänyt sen 
salaisuuden upeasti. Ei siis paljasteta juonta vieläkään. Mutta 
niille, jotka teoksen ovat tehneet tai nähneet, on tässä piilokuvan 
kaltainen tehtävä. Kaikki seuraavat hahmot tai teokset on joku viime 
viikolla Nahkatakkisesta tytöstä löytänyt. Löydätkö sinä? 
Googlettaminen voi avata joitakin, mutta sitä ei voi suositella, jos 
ei halua tietää liikaa.

Charles M Schulzin Tenavat-sarjakuva
Mozartin Figaron häät (Le Nozze di Figaro, ossia la folle giornata!)
Joey ja Chandler - myös muut Frendit
Seneca
Mozartin Taikahuilu
Tuhkimon paha äitipuoli
Renessanssinäytelmät
Pieni merenneito
Joonas Kokkonen
Jennifer Love Hewitt
Anubis ja Horus
Happy Days
50-luvun moderni draama
Anne Friedin ajatelmat

Hauskinta musikaalin saamassa vastaanotossa on se, että kaikki 
onnistuivat niin yli odotusten. Suorituksia ja menestystä arvokkaampaa 
on kuitenkin se, että työmeilissä odotti tänä aamuna muutamakin kirje 
koululaisnäytöksessä olleilta yläasteen tytöiltä, jotka halusivat 
jatkaa keskustelua näytelmän aiheista. Se kokemus, että tarina kertoo 
juuri minusta, on ääriesimerkki siitä, miten katsojan näkökulma 
värittää koko tarinan omiin sävyihinsä. Meille kaikille mukana 
olleille yksikin tällainen palaute on korvaamattoman arvokas. Tiedätte 
miksi.

Hanna Suutela
käsikirjoittaja